Fredagen den 5 februari 2010 öppnade Norge sin nya ambassad i Kazakstans huvudstad Astana. Kazakstan är ett glest befolkat jätteland i hjärtat av Asien. Kazakstans yta på 2,5 miljoner kvadratkilometer är dubbelt så stor som de fem nordiska länderna tillsammans. Landet har en befolkning på drygt 16 miljoner invånare. De viktigaste folkgrupperna är kazaker 63 % och ryssar 24 % och de viktigaste språken är kazakiska och ryska. Ryska är fortfarande det viktigaste språket i affärslivet. Befolkningen har en levnadsstandard som ungefär motsvarar Ryssland och ekonomin har växt med ca 10 % per år under senare år. Kazakstan blev självständigt från Sovjetunionen 1991 och har successivt fått allt större strategisk betydelse på grund av sina stora energitillgångar. Kazakstan styrs sedan självständigheten av president Nursultan Nazarbajev, se blogginlägg om familjen Nazarbajev.
Norges ambassad i Astana invigdes av kronprins Haakon Magnus. Kronprinsen uttryckte förhoppningar om ett ökat samarbete mellan Norge och Kazakstan på energiområdet och ett stärkande av förbindelserna ekonomiskt och politiskt. I ett land som Kazakstan är en diplomatisk närvaro viktig. Det kan vara en stor tillgång för att öka handeln mellan länderna. Betydelsen av en närvaro på plats har också Finland insett som öppnade sin ambassad i Astana i oktober 2009. I en anda av nordiskt samarbete flyttar Norge och Finland in en gemensam byggnad i Astana. Sverige har en ambassadör för Centralasien som dock är stationerad i Stockholm. I Danmark är det ambassaden i Moskva som tar hand om området. Till det forna sovjetiska Centralasien räknas förutom Kazakstan även Kirgizistan, Tadzjikistan, Turkmenistan och Uzbekistan. Regionen har sammanlagt drygt 60 miljoner invånare.
Inför öppnandet av Finlands ambassad i Kazakstan gjorde Handelshögskolan i Helsingfors en undersökning av de finländska företagen som är verksamma i landet. Det samlade intrycket var att Kazakstan var en intressant marknad men med ett stort problem; korruption. Vissa beskrev det som det värsta de varit med om och uttryckte frustration över inspektioner som kan stoppa upp verksamheten under lång tid om man inte betalar. För att hålla ordning på alla officiella dokument använde sig många finska företag av lokala agenter för att sköta pappersarbetet. Ett annat stort problem var att ändra de lokalanställdas attityd till arbetet som i vissa fall beskrevs som sovjetisk. En viktig uppgift för den nya finska ambassaden blir att ge hjälp och stöd åt finska företag i landet.